ylvwes

Suffragette
Jag skrev ingenting om Internationella Kvinnodagen i tisdags, men jag bryr mig lika mycket året runt. Självklart är dagen värd att uppmärksamma och männens gnäll om "varför finns det ingen mansdag" (jo, det finns en mansdag, ni borde veta det om det nu är så viktigt för er) känns ganska löjligt.
 
Jag vill tipsa om filmen Suffragette som verkligen grep tag. Om jag hade varit ung i London i i början av 1900-talet hade jag också varit en suffragett, trots att jag inte stödjer de mest våldsamma aktionerna. Men kanske var det vad som behövdes för att få folk att lyssna på riktigt? De angrep ju inte direkt andra människor, utan skadade väl egentligen mest sig själva tyvärr. Det är helt sjukt att kvinnor inte fick rösträtt förrän på 1900-talet. Sjukt.


Sanna

Har inte sett, tack för tipset!! :)

Linnea Aurora

Åh, såg denna förra veckan, väldigt bra! Betydligt "mörkare" än jag trodde att den skulle vara- vilket givetvis är förståeligt!

Svar: Ja, eller hur! Så mörk, stark och så viktig film!
ylvwes

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress