ylvwes

Tankar om matvanor
Jag har börjat äta i princip bara vegetariskt, förutom att jag äter fisk och skaldjur. Det är mitt val och det känns bra. Jag tror att det skulle vara svårt för mig att bli vegan, men det är en annan historia. Det som stör mig är folk som skrattar åt och gör narr av vegetarianer. Jag förstår att det är rimligt att ifrågasätta varför en äter kött, men att bli upprörd för att någon inte äter kött är för mig helt obegripligt. Det finns massa fördelar med att inte äta kött och många mår bra av vegetarisk kost, inte minst djuren.
 
Samtidigt är det frustrerande och irriterande när till exempel veganer ägnar sig åt att kalla alla köttätare för "mördare" (okej, lite extremt, men ni fattar grejen) och verkligen försöker pracka på alla sin livsstil. Visst, det är som sagt bra att inte äta animaliska produker, men det går inte att ändra en annan människas livsstil och matvanor över en natt och framför allt inte med hot och bitska kommentarer. Jag tror inte på att hota folk till att byta matvanor eller att spamma omgivningen med filmklipp som ska få en att tänka efter. Det är alltid bra att tänka efter och reflektera över sina val i livet, men om en hela tiden pumpas med samma budskap är det lätt att hellre villa göra "tvärtemot" i ren frustration eller så struntar en helt enkelt i det.
 
De flesta av oss har ju faktiskt ätit kött en stor del av uppväxten, vilket är tänkvärt. Det är svårt att sluta med en vana du haft i kanske 15-20 år.
 
Det är viktigt att lyfta fram alla positiva apsekter med vegetarisk och vegansk kost, men respektera samtidigt att andra människor fortfarande kommer att äta kött. Det är inte bra, nej, men det är ju bra att många av oss försöker att inte äta så mycket kött, eller hur? Alla brinner vi för olika saker och tur är väl det, annars skulle många viktiga frågor bli bortglömda. Gör det du kan och gör så gott du kan. Det låter väl som en bra deal?


anneli

jag tycker detta var ett helvettigt inlägg.
Jag försöker att äta mindre kött och mår bra av det, dock gillar jag försig kött men många saker äter jag helst inte inom den världen :)

Svar: Tack! Det är bra att folk gör mer medvetna val i alla fall :)
ylvwes

Rebecca Nordenström

Bästa jag läst på länge, du läser mina tankar! Har också ätit mycket vegetariskt på sistone fastän jag är van köttätare, men håller med dig om att jag inte tycker om det "extrema" sätt som vissa veganer använder sig av. Man blir snarare avskräckt från att testa mer vegansk kost än att bli lockad..

Svar: Tack så mycket! Precis. Tror inte att hets och hot leder till att folk anammar "din" livsstil. Jag håller ju med veganer om att deras kost är väldigt vettig, men bara för att jag inte följer den är jag ju ingen ond människa.
ylvwes

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress